En värdefull inbjudan
Jag har inom loppet av två veckor blivit inbjuden till fyra studenttillställningar. En av dem var min äldste kamrats yngste grabb, och de övriga tre var killar från brottarklubben. På en av festerna (brottarklubbens) sa en gäst till mig – ”Va fint att ni som idrottsledare är inbjudna, det hör väl inte till vanligheten att en ledare/tränare blir inbjuden till adeptens studentfirande?” Personen ifråga har ju helt rätt, det är ju absolut ingen självklarhet att en ledare/tränare ska vara där.
Tänk så många timmar, så många år, som en ledare/tränare spenderar tillsammans med sina aktiva. Träningskvällar, tävlingar, samtal, sommar, vinter, avslutningar, prisutdelningar etc. Jag tror inte alltid att samhället med dess politiker förstår idrottsledarens roll och betydelse.
Tänk om politiker på något sätt skulle få för sig att gå in och mixtra i föreningslivets ramverk genom att rucka och förändra idrottens ideologiska budskap. Det vill säga på ett förenklat sätt – förringa idrottens fostran. Att personer i beslutsfattande positioner får för sig att nedmontera föreningslivet på ett eller annat sätt, genom att säga och påstå att idrottens betydelse är överflödig och onödig. Tanken är givetvis smått obehaglig.
Ett samhälle tar lång tid att bygga upp, men det går jäkligt snabbt att rasera. Människor som inte haft någon kontakt med idrotten har noll förståelse för vad idrotten åstadkommer i positiv anda, och vad den har för roll i ett samhälle. Samhörighet, kamratskap, uppfostran, framtidsmål, hälsoaspekten och mycket annat är bara några få delar som är av högsta rang, och något som är ovärderligt i ett fungerande samhälle.
Om jag går till mig själv, så hade mitt liv blivit väldigt annorlunda om jag inte kommit in i den svenska idrottsrörelsen redan som ung liten pojke. Idrotten blev snabbt min identitet, och jag formades, fostrades och fångades av idrottens positiva budskap och värderingar. Jag hade blivit en helt annan person, om inte idrotten kommit in i mitt liv.
Även om jag tidigt blev uppfostrad att snällhet är en bra egenskap (från min mor), så fick jag dessutom även till mig (finns kanske även i mitt DNA) att aldrig godkänna att bli trampad på. Just därför har jag aldrig haft problem med att säga ifrån när det kommer till orättvisor både när det kommer till mig personligen, eller gentemot andra. En kombination av sunda värderingar är kopplat samman från min familjeuppväxt, och från det livsviktiga föreningslivet.
Det finns som sagt ledare och tränare i mitt liv som har betytt oerhört mycket. Jag har lyssnat på dem som jag velat lyssna på, och jag har tagit efter de som jag velat ta efter. Mina förebilder helt enkelt.
Så tillbaka till årets studentfirande. Det är som sagt en stor ynnest och glädje att man blir inbjuden till adepternas studentfirande, vilket absolut inte är en självklarhet. Man blir stolt, glad och oerhört hedrad att man får vara en del i deras liv, och att man får en inbjuden till en av deras största händelser i livet tillsammans med deras släkt och vänner.









